Niet meer kunnen bellen, niet meer kunnen appen, geen Facebook, geen Instagram en we voelen ons sociaal niet meer verbonden met onze sociale kring. Dat is het beeld dat ons voorbij schiet als we denken aan het feit dat we geen mobiel netwerk hebben bij KPN. Gelukkig hoeft u daar niet te lang bij stil te staan, want met onderstaande tips zorgen wij ervoor dat uw smartphone, in combinatie met uw provider KPN geen mobiel netwerk heeft verleden tijd is.
1. Storing KPN
Hebben u en alle andere KPN gebruikers geen mobiel netwerk, dan kan het zo zijn dat KPN een storing heeft. Alle actuele KPN storingen kunt u bekijken op de KPN website. U kunt zelf ook de storing bij KPN melden.
Heeft KPN geen storing, maar heeft u ook geen mobiel netwerk? Dan ligt het probleem wellicht aan de instellingen van uw toestel.
2. Toestel instellingen
KPN heeft dus geen storing, maar het feit blijft dat u bij KPN geen mobiel netwerk heeft. Als het probleem zich in de instellingen van uw toestel bevindt is dit gemakkelijk op te lossen.
Stap 1. Herstart toestel
De meest simpele truc in het handboek is het herstarten van uw apparaat. Op deze manier worden alle instellingen hersteld. Dit geldt ook voor uw gsm of smartphone.
Stap 2. Automatische mobiele netwerk selectie KPN
Check op welk mobiel netwerk uw telefoon ingesteld staat. Staat deze handmatig? Kies dan voor automatisch? Staat deze al op automatisch? Zet het dan even terug op handmatig en vervolgens weer naar automatisch.
U kunt dit doen door naar de instellingen op uw mobiele toestel te gaan. Kies Mobiel netwerk of Mobiele data. Vervolgens Netwerkprovider of Aanbieder. Hier kunt u kiezen voor het automatisch laten bepalen van uw netwerk.
Stap 3. Check of toestel op vliegtuigstand staat
Heeft u geen mobiel netwerk symbool en de naam KPN wordt niet zichtbaar of ziet u een vliegtuig symbool. Dan staat uw toestel in vliegtuigmodus. Als deze ingeschakeld staat, kunt u deze zelf gemakkelijk uitschakelen.
Stap 4. Controleer uw KPN simkaart
Het laatste wat getest kan worden is de KPN simkaart. Wanneer de simkaart in een ander toestel wel functioneert, dan ligt het probleem bij uw toestel. U kunt dan contact opnemen met de fabrikant of de winkel waar u het toestel heeft gekocht. Anders kunt u uw toestel terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Let wel op dat hierdoor gegevens verloren gaan van uw toestel.
Werkt uw KPN simkaart in een ander toestel ook niet? U kunt dan contact zoeken met KPN en wellicht kunt u dan een nieuwe simkaart toegestuurd krijgen.
Heeft u slechts een paar streepjes mobiel netwerk van KPN? Test dan uw mobiel buiten. Heeft u binnenshuis (bijna) geen mobiel netwerk van KPN, maar buitenshuis wel? Lees dan meer over de factoren van buitenaf.
3. Oorzaken van buitenaf
Hebben de bovenstaande tips niet geholpen? Grote kans dat het dan te maken heeft met factoren van buitenaf of de isolatie van uw pand. Zo kan het zijn dat de afstand tussen u en de dichtstbijzijnde zendmast van KPN zodanig groot is dat u weinig tot geen signaal overhoudt. Hoe verder u van de zendmast verwijderd bent, hoe minder krachtig het signaal is.
Voornamelijk in buitengebieden is het signaal ronduit slecht. Dit komt doordat bomen het signaal enorm absorberen, waardoor u als klant van KPN geen mobiel netwerk hebt.
Daarnaast kunnen obstakels een probleem vormen. Een obstakel is een letterlijk obstakel, zoals gebouwen en/of bergen. Als er iets tussen u en de zendmast in staat kan het zo zijn dat het signaal van de zendmast moeite heeft om u te bereiken. Signaal weerkaatst, maar als u zich ergens achter begeeft, kan het zo zijn door de weerkaatsing van het signaal het u niet bereikt.
Als laatste probleem, de isolatie van het pand waar u zich in bevind. Dit is een van de meest voorkomende problemen en een probleem waar wij gemakkelijk een oplossing voor kunnen vinden, namelijk een GSM repeater.
4. Oplossing
We kunnen niks doen aan het aantal bomen of zendmasten in Nederland, maar wel kunnen wij u helpen bij uitzoeken van een GSM repeater. Een repeater set bestaat uit vier onderdelen. Het eerste onderdeel is de buitenantenne. Deze vangt het signaal buiten op en wordt op het dak geplaatst. Hoe slechter het signaal of hoe verder weg de zendmast, hoe sterker de buitenantenne.
Tussen de repeater en de buitenantenne plaatst u een stuk coaxkabel en het derde onderdeel is de GSM repeater zelf. Op basis van het aantal vierkante meters, verdiepingen en ruimtes wordt het aantal binnenantennes bepaald. Op basis daarvan kan de sterkte van de repeater bepaald worden.
Van de repeater gaat het versterkte signaal naar de binnenantenne. De binnenantenne verspreid het versterkte signaal. U kunt kiezen voor één binnenantenne of meerdere wanneer u een groter oppervlak moet voorzien van signaal. Houd er rekening mee dat in een optimaal scenario één binnenantenne ongeveer goed is voor 300m2.
Meer weten over hoe u signaal creëert en onze repeaters? Lees dan ons blog over waarom u geen mobiel bereik heeft (alle providers).